Fiets dag en educatie

Woensdag 8 september organiseerde de Ouderenvereniging Oldemarkt in samenwerking met VVN Steenwijkerland, Seniorenplatform Steenwijkerland en Sociaal Werk De Kop een fietsdag. Om kwart voor negen was de ontvangst met koffie in “Dalzicht Oldemarkt”

Om tien uur werd er gestart met de voorlichting door een rij-instructeur. De rij-instructeur gaf les over hoe om te gaan met situaties die je onderweg op de fiets tegen komt. Het stemt tot na denken en werkt verhelderend.

De plaatselijke rijwielhandelaar vertelde over de techniek achter de elektrische fiets, welke keuzes er gemaakt kunnen worden en wat te doen bij plotseling remmen. Daarnaast had hij allerlei soorten fietsen mee genomen als voorbeeld. Ook de veiligheid kwam aan bod, met name spiegels en helmen, wat erg belangrijk is bij het fietsen op een E-bike.

Om ongeveer twaalf uur was de lunch, deze was prima verzorgd zodat iedereen om half twee klaar stond voor de fietstocht richting Willemsoord. In Willemsoord aangekomen stonden mensen van VVN de deelnemers al op het wachten waar ze bijzondere verrichtingen zouden doen. De eerste verrichting was het slalom rijden om pioenen, dit is best wel moeilijk om ze niet aan te tikken. De tweede verrichting was een water beker op een paaltje en deze al fietsende verplaatsen naar en ander paaltje zonder dat er water uit de beker valt of hellemaal naar de grond gaat. Dit zorgde voor heel wat hilariteit.

Daarna werd er door gefietst naar landgoed “De Eese” waarbij de (Rode) boerderij weer twee verrichtingen stonden te wachten. Bij de Eese aangekomen stond er een wip en een helling klaar. Deze wip en helling konden worden genomen, onderleiding van VVN-ers. De vrijwilligers van VVN waarborgden hierbij de veiligheid. Na een verfrissend drankje te hebben genuttigd is verder gefietst richtig Oldemarkt, Daar is nog even nagepraat en is men huiswaarts gekeerd